علل و عوامل بروز ناهنجاری های بدنی

2.ارزشیابی صدمات زانو 

بلافاصله بعد از وقوع آسیب ،باید از ورزشکار مصدوم درباره شدت درد سؤال نمایید و هم چنین پرسیده شود که آیا صدای پارگی شنیده و احساس کرده است یا نه. 

ارزشیابی اولیه با مشاهده محل صدمه دیده صورت می گیرد ، سپس محل صدمه دیده را لمس کرده و بعد به وسیله ی آزمایش های مخصوص ، حرکت طبیعی و یا غیر طبیعی عضو صدمه دیده را مورد بررسی قرار می دهیم. بعد از وارد شدن صدمه ، اولین کار مربی ، مشاهده ورزشکار مصدوم است. در این ارتباط باید دریافت که آیا ورزشکار در حالی که کف پای اندام صدمه دیده اش روی زمین است قادرمی باشد وزن خود را تحمل کند یا خیر.مضافاً این که به حرکات راه رفتن و ایستادن ورزشکار توجه داشت. بدین معنی که حرکات فوق روی پنجه صورت می گیرد یا روی کف پا. 

راه رفتن روی پنجه نشانه این است که ورزشکار مصدوم برای دوری جستن از درد مبادرت به چنین عملی می نماید. هم چنین اگر زانو در حالت خم باقی بماند می تواند نشانه این باشد که قسمتی از مینیسک پاره شده است. 

برای تشخیص صدمه، زانوی صدمه دیده را با زانوی سالم و صدمه ندیده مورد بررسی و آزمایش ارزشیابی قرار می دهیم تا تغییرات حرکتی این دو مشخص شود. برای تشخیص حرکات غیرطبیعی زانو نیز از آزمایش هایی که به صورت پاسیو (passive) انجام می شود استفاده می کنیم. 

تهیه مطلب:خانم ذبیح اله نژاد،مدرس دانشگاه و  

نایب رئیس بانوان فوتبال منطقه دو مازندران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد